tisdag 22 september 2009

Älskade padda


Mira älskar alla typer av djur. Här helt överlycklig att hittat två padd polare. Efter att ha lekt runt ett par timmar med de nya kamraterna så hamnade de i ett litet terrarium. Sent på kvällen instängda, nedstämda och förfärade tittade de stackarna på mig med deras små svarta ögon, jag var bara tvungen att släppa ut dem i frihet.

Här har ni ett av våra husdjur, han bor under våran altan och ser ut att vara 100 år gammal. Visste ni att paddor sover vintersömn, nergrävda på frostfritt djup. Paddan har giftkörtlar i huden som avsöndrar ett slemhinneretande och muskelförlamande gift, något som gör att de flesta predetorerna skyr paddan. Den vanliga paddan blir ca 7-10 år, men i fångenskap har den kunnat bli 50 år. Crazy shit!

5 kommentarer:

  1. Haha har du surfat Wikipedia?...
    Vilket underbart kort iafal, Lite roar dom små ;)

    // Oscar

    SvaraRadera
  2. Urk, jag har grodfobi....

    SvaraRadera
  3. Hmm..jag med min grod-skräck...jag får nog som hålla mig borta från erat hem ett tag framöver;-)

    Kram Cissi

    SvaraRadera
  4. Kul att intresset för slemmiga djur går vidare inom familjen från mor till dotter.. men så har ju även charmen! ;)

    Kram Carro

    SvaraRadera
  5. Tusen tack för alla kommentarer, ni e fantastiska:) Kram Thesa

    SvaraRadera